ورود

Login to your account

Username
Password *
Remember Me

آموزش ناشنوایان از طریق زبان اشاره

b_250_200_16777215_00_images_1393_wfd.jpg

آموزش ناشنوایان از طریق زبان اشاره
سخنرانی : کالین آلن ، رئیس فدراسیون جهانی ناشنوایان
بیست و دومین کنگره بین المللی آموزش و پرورش ناشنوایان
15 تیر 1394- 6july 2015

ترجمه : حامد امیری

شرکت کنندگان محترم در کنگره،

اینجانب می خواهم از فدراسیون جهانی ناشنوایان (WFD) برای دعوت از من به عنوان یکی از مجریان این رویداد تاریخی کمال تشکر را به عمل آورم . فدراسیون جهانی ناشنوایان در سالیانِ پیاپی¬ از پیشرفتِ تحصیلات ناشنوایان در سطوح بین المللی حمایت کرده و همچنین با اتحادیه ی بین المللی معلولین (IDA) همکاری داشته است. در عین حال فدراسیون جهانی ناشنوایان 134 انجمن ملی ناشنوایان (که از اعضای این فدراسیون بودند) را در سراسر دنیا برای تلاش هایشان به منظور رایزنی و متقاعد کردن دولتها در اجرای تعهدات و مفاد بند 24 از کنواسیون جوامع بین الملل در باب حقوق معلولین (CRPD) حمایت نموده است.

  اکنون چندین سال از تصویب CRPD در سال 2006 می گذرد، زمانی که حق تدریس با زبان اشاره با تضمین ثبت شد. این مسئولیت جوامع بین المللی است که می بایست ازاین که کودکان ناشنوا با زبان اشاره آموزش می بینند و اینکه مدرسین در زبان اشاره ماهر باشند، اطمینان حاصل کنند.

با این حال WFD به این موضوع پی برده است که اجرای این امر آن طور که انتظار میرفت، موفقیت آمیز نبوده است. به این دلیل که دولت ها درک درستی از اینکه چگونه تدریس می بایست در چهارچوب زبان اشاره انجام شود، ندارند. در سال 2009 WFD یک مقاله در باب ناشنوایان و حقوق انسانی منتشر نمود که بازتاب کیفیت بسیار پایین تحصیلات ناشنوایان و شانس بسیار اندک آنها از برخورداری از تحصیلات به زبان اشاره بود. در پروسه ی تدریس عموما روشهای شفاهی و ارتباط عمومی در سیستم آموزشی بسیار غالب هستند. در اوایل سال جاری میلادی WFD به منظور به روز رسانی اطلاعات از تحصیلات ناشنوایان، تقاضای آمار نمود.46 کشور از اعضای فدراسیون جهانی به این درخواست پاسخ داده و اطلاعات خود را در اختیار WFD قرار دادند. در ادامه یک پیام ویدیویی از یکی از اعضای فدراسیون جهانی ناشنوایان از ایران را می بینید.
همان طور که می توانید مشاهده کنید، حقوق کودکان ناشنوا برای به اختیار داشتن زبان اشاره دارای هیچ تضمینی نیست. با توجه به آخرین یافته های آماری، وضعیت تحصیلات چه در کشور های توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه در طی سال های اخیر هیچ پیشرفتی نداشته است. در بعضی کشورها برداشت دولت از "تحصیلات با توجه ویژه" شرایط تحصیل کودکان ناشنوا را بدتر هم کرده است زیرا تنها محل زندگی در "تحصیلات با توجه ویژه" زیرا تنها محل زندگی در تحصیلات این کودکان دخیل می شود. این کودکان ناشنوا به مدرسه هایی سپرده می شوند که صرفا به محل زندگی آنها نزدیک است، بدون اینکه در نظر گرفته شود که آیا در این مدرسه ها آموزش به زبان اشاره ارائه میشود یا خیر.
در طی سالهای اخیر WFD در مورد گرفتن بودجه برای انجام پروژه ی بررسی وضعیت تحصیلات ناشنوایان بوده است زیرا به منظور انجام این هدف، به اطلاعاتی به مراتب جامع تر و تحقیقاتی بیشتر در این زمینه نیاز است.
اتحادیه بین المللی معلولین (IDA) که متشکل است از هفت سازمان جهانی معلولین و چهار سازمان ایالتی، در حال حاضر در حال تنظیم مصلحت نامه "تحصیلات با توجه ویژه" است. فدراسیون جهانی ناشنوایان به همراه دیگر سازمان ها، برای اینکه مطمئن شود مسائل ناشنوایان و زبان اشاره در این مصلحت نامه ذکر شود، در انجام این امر مشارکت داشته است. در گذشته فدراسیون جهانی ناشنوایان نقش پررنگی در تلاش های اتحادیه بین المللی معلولین بازی کرد که منجر به تصویب حقوق افراد معلول (CRPD) شد. در حال حاضر دیگر سازمان های مرتبط با معلولین نیز در مورد اجرای بند 24 از CRPD دغدغه های خاص خود را دارند. به همین جهت برای ما حائز اهمیت است که برای ارتقا میزان در دسترس بودن و کیفیت تحصیلات، به همکاری هایمان با آنها ادامه دهیم. به محض اینکه مصلحت نامه ی IDA به اتمام برسد، یک دارایی ارزشمند برای جوامع ناشنوایان به حساب می رود که به کمک آن می توانند راحت تر دولت ها و سهام داران و ذی نفعان در بحث تحصیلاتِ ناشنوایان قانع کنند.

کمیته ی CRPD در حال حاضر در حال تنظیم یک بیانیه ی عمومی بر ماده ی 24 است تا بتواند تعهدات و وظایف دولتها را آشکار سازی کرده و آنچه که نیاز است برای بهبود کیفیت تحصیلات معلولین را واضح تر نماید. فدراسیون جهانی ناشنوایان از این پیش قدمی استقبال کرده و فعالیت مختلفی را به منظور پررنگ کردن اهمیت متن مقاله که در راه است، انجام داده است. در راستای درخواست کمیته ی CRPD به منظور دراخیارداشتن داده های جوامع مدنی، فدراسیون جهانی ناشنوایان بهمراه یکی از همراهان همیشگی خود، اتحادیه ی ناشنوایان اروپا، موافق نامه ای را در باب تحصیلات ناشنوایان ایجاد کرده است. در ماه آوریل سال 2015 فدراسیون جهانی ناشنوایان میزبان رویدادی با موضوع تحصیلات ناشنوایان بود که این رویداد در طی 13 جلسه با کمیته ی CRPD برگزار شد. این رویداد توضیح می داد که چگونه می توان به محیط مناسبی برای یادگیری زبان اشاره دسترسی یافت و چه پارامترهایی برای رسیدن به این هدف باید در نظر گرفته شوند. دو شخص نماینده ناشنوا از بین کشورهای فعال ما (جمهوری دومیننیکن و مغولستان) در این میزگرد با متخصصان قانون و متخصصان تحصیلات ناشنوایان همراه بودند. در روزِ جلسه ی گفتگو عمومی در باب حق تحصیل افراد معلول که توسط کمیته ی CRPD برنامه ریزی شده بود، رئیس افتخاری فدراسیون جهانی ناشنوایان دکتر مارکو جوکینین به عنوان یکی از نمایندگان به این میزگرد دعوت شده بودند. ایشان در ابتدا خاطرنشان نمود که قبل از کمیته CRPD ، فدراسیون جهانی ناشنوا هرگز از تحصیلات خاص حمایت نکرده بوده است اما تحصیلات به زبان اشاره را به عنوان بخشی از سیستم "آموزشی با توجه ویژه" حساب می کرده است. کمیته ی CRPD یک نسخه عمومی از بیانیه ی بر ماده ی 24 را منتشر می کند تا جوامع مدنی این فرصت را داشته باشد که تا قبل از ارائه ی نسخه نهایی این بیانیه ی نظرات خود را درباره ی این بیانه مطرح نمایند.
از دیدگاه فدراسیون جهانی ناشنوایان محیط یادگیری زبان اشاره بخشی از سیستم "اموزشی با توجه ویژه" است. سیستم یعنی محیطی عاری از هرگونه موانع یادگیری که به معنی فراهم کردن یک محیط مناسبِ یادگیریِ زبان اشاره برای کودکان ناشنوا میباشد. قبل از اینکه یک سیستم آموزشی برای کودکان ناشنوا "سیستم آموزشی با توجه ویژه" به حساب آید، چندین فاکتور باید بصورت همزمان مدنظر قرار گیرند:
در دسترس بودن، طراحی جهانی و همگانی، تعریف هایی بدون هرگونه تبعیض، برطرف کردن نیازهای دانش آموزان، امکانات رفاهی معقول و حمایت فردی
به منظور اینکه یک محیط آموزشی از نظر زبانی و فرهنگی برای دانش آموز ناشنوا مناسب بر شمرده شود میبایست جنبه های زیر لحاظ شوند:

  •  تمامی راههای ارتباطی مهیا باشند
  •  پروسه آموزش و یادگیری هر دو حساس به فرهنگ و حساس به زبان هستند
  •  فهرست دروس شامل عناصر برقراری ارتباط برای ناشنوایان،فرهنگ ناشنوایان و زبان اشاره با هدف پرورش هویت زبانی و توسعه ی جامعه ی ناشنوایان باشد همانگونه که در CRPD اشاره شده است.
  •  محیط آموزشی و امکانات آن دارای جنبه های لمسی و ویژگی های تصویری برجسته ای باشد
  •  موضوعات یادگیری حساس به فرهنگ و حساس به زبان هستند

"تحصیلات با توجه ویژه" درباره ی احترام گذاشتن به تنوع بر پایه فرهنگ ناشنوایان و هویت زبانی – فرهنگی کودک ناشنوا است. یک تحصیلات واقعی با توجه ویژه براساس نیازهای این کودکان است و تنها این نوع از تحصیلات است که می تواند راهی که باعث رشد کودکان ناشنوا به عنوان افراد مستقل شهروندانی با پتانسیل کامل می شود را هموار سازد.¬
کارهای بسیاری است که میبایست برای بهبود وضعیت تحصیلی ناشنوایان انجام شود تا ماده ی 24 از CRPD کاملا به تحقق برسد. فدراسیون جهانی ناشنوایان مفتخر است که با معلمین ، پژوهشگران و پروفسور هایی که در زمینه ی تحصیلات ناشنوایان فعالیت می کنند همکاری دارد تا مطمئن شود که کودکان ناشنوا آموزش مناسب را از طریق زبان اشاره در اختیار خواهند داشت. جوامع جهانی ناشنوایان میبایست با افراد بسیاری از جمله والدین کودکان ناشنوا در تماس بوده و با آنها فعالیت کند.
در آخر من از شما تقاضا دارم که با امضا کردن New Era Document که برای اولین بار در بیست و یکمین کنگره ی تحصیلات ناشنوایان در سال 2013 در شهر ونکوور کانادا ارائه شد، حمایت خود را ابراز کنید. زیرا به این وسیله مخالفت ها نسبت به قطعنامه کنگره ی 1880 میلان که در آن استفاده از زبان اشاره در برنامه آموزشی کودکان ممنوع شد ابراز نمایان می شود. ما باید تمام تلاش هایمان را هم سو و هم جهت کنیم تا بتوانیم دولت ها را به سوی ارج نهادن و درک بیشتر از محیط های آموزشی زبان اشاره سوق دهیم .زیرا در نهایت این موضوع منجر به همکاری بیشتر دولت ها و جامعه های جهانی ناشنوایان خواهد شود که در نهایت به ارتقاء سطح تحصیلات ناشنوایان ختم میشود.

متشکرم

 

لینک دریافت فایل PDF  از وب سایت رسمی فدراسیون جهانی ناشنوایان (WFD)

http://wfdeaf.org/wp-content/uploads/2015/07/WFD-Opening-Statement-ICED-Congress-6-July-2015.pdf

 

شما اینجا هستید: خانه اخبار اخبار فدراسیون جهانی ناشنوایان (WFD) آموزش ناشنوایان از طریق زبان اشاره

ارتباط با ما

تهران - شهرک غرب (میدان صنعت) - بلوار پاکنژاد - بلوار دریا - روبروی پارک دلاوران - نبش خیابان موج - پلاک 11

تلفن : 88561222-021

نمابر: 88561221-021 

کد پستی: 1466976811

صندوق پستی:  1339-14665

رایانامه: info.incd [at] gmail.com

 

امور فرهنگی و اجتماعی

شنبه ها : کلاس آموزشی 

یکشنبه ها

بانوان:ساعت 11 الی 17

کلاس آموزشی

سه شنبه ها : کلاس آموزشی

 چهارشنبه ها 

پیشکسوتان: 9:00 -14:30

جوانان : 15:30 - 19:30

متاهلین : 19:30 - 22:30

پنجشنبه ها : تعطیل

 

 

 

ساعات کار اداری

شنبه تا چهار شنبه از ساعت 9:00 الی 17:00 

ثبت نام ، تمدید و تحویل کارت حق عضویت