گزیده نشریه داخلی افق اندیشه شماره یک

معرفی کتاب

book1روانشناسی و آموزش کودکان ناشنوا

پدیدآورنده: سعيد حسن‌زاده

خلاصه¬ی کتاب
اولین نتیجه ناشنوایی برای کودک، اختلال در یادگیری زبان است؛ مشکلی که هم در جنبه بیانی زبان و هم در جنبه دریافتی و ادراکی آن دیده می¬شود. هم چنین همواره نخستین سوال در حوزه آموزش ناشنوایان و البته مشهورترین آن، جدال انتخاب روش مناسب برای آموزش آنهاست.

کلیه روش های ارتباطی با ناشنوایان در سه گروه اصلی: روش دستی، (زبان اشاره)، روش شفاهی (استفاده از باقی مانده شنوایی و گفتارخوانی)، و ارتباط کامل (روش شفاهی شنیداری) دسته بندی می شوند.
در سالیان اخیر توجه کافی به تربیت علمی کسانی که در زمینه آموزش و پرورش ناشنوایان فعالیت می کنند صورت نگرفته است، از این رو نگارنده کتاب حاضر را، با هدف آموزش به این افراد در نه فصل با این عناوین به رشته تحریر درآورده است: تاریخچه؛ روش¬های ارتباطی؛ ارزیابی¬های روانی ـ آموزشی؛ رشد شناخت؛ وسایل کمک شنیداری؛ توان بخشی شنیداری کودکان؛ رشد زبان گفتاری؛ خواندن و نوشتن در کودکان ناشنوا؛ و مشاوره با والدین.

 

 

 

داستان بن، حق کودک ناشنوا برای استفاده از book2ن اشاره
نویسنده: Lorraine Fletcher لورن فلچر
برگردان: مهروش کوشا
ویراستار: جواد طهوریان ٰ، علی سالیانی
ناشر: آستان قدس رضوی
سال نشر: ۱۳۷۷
گروه‌بندی سنی: بزرگسالان
این کتاب سرگذشت واقعی پسر بچه ای است که به سبب نرسیدن اکسیژن کافی به وی هنگام تولد دچار ناشنوایی شدید می شود. داستان بن از زبان مادر وی نوشته شده است و نشان می¬دهد که پدر و مادری شنوا در برخورد با ناشنوایی فرزندشان چه احساسات طاقت فرسائی را تجربه می کنند.
ابن کتاب داستان آموزش کودکان ناشنوا و مشکلات و اختلاف نظرها و تغییراتی که امروزه در آموزش ناشنوایان وجود دارد را نیز بیان می کند. مادر و پدر بن پس از تلاش¬های خردکننده، سردرگمی¬های بسیار و نویدهای دست نیافتنی برخی از دست اندرکاران با نزدیک شدن به افراد ناشنوا و یادگرفتن زبان اشاره طبیعی ناشنوایان می¬توانند واقعیت ناشنوا بودن فرزندشان را بپذیرند و با او نیز مانند فرزند دیگرشان که شنواست ارتباط برفرار کنند و زمینه پیشرفت بن را در مراحل آموزشی فراهم کنند.

منبع: نشریه داخلی افق اندیشه شماره یک